tiistai 7. helmikuuta 2017

Pienin kokeiluin kohti ODA-palveluita Espoon lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa

Kutsumme terveystarkastuksiin kaikki ikäluokan lapset perheineen. Käytännössä kaikki ovat saaneet samaa soppaa yhtä suurella kauhalla, eli samanpituiset ajat koko ikäluokalle, organisaation määrittelemällä sisällöllä. Asiakkaat ovat eri palautteiden mukaan hyvin tyytyväisiä palveluumme, mutta toivovat digipalveluiden lisäämistä.

Nykyistä palveluprosessia on nyt pohdittu ja pilkottu. Hukkaa on löytynyt ja sitä alettu jo häätää pienillä työtavan muutoksilla. Olemme miettineet, miten voisimme vastata asiakkaiden toiveeseen palveluiden digitalisoinnista. Näkökulmia ovat asiakas, työntekijä ja taloudellisuus.
Kouluterveydenhuolto. Lintumetsän koulu. Kuvassa terveydenhoitaja Sanni Hovinen ja Minttu Grönberg. Kuva: Olli Häkämies
Tavoitteena on älykäs, vuorovaikutteinen, terveyttä edistävä asiakaslähtöinen ja valmentava digitaalinen toimintamalli. Asiakkaan antamien tietojen perusteella kartoitetaan hoidontarvetta ja elämäntilannetta jo ennen vastaanottoa. ODA tukee asiakasta valmennuksin, palauttein ja ohjaa oikeisiin ja sopiviin palveluihin ja ajanvarauksiin. Vastaanotolle tullessaan hoidontarpeen ja terveysriskien seulontaa on jo tehty paljon.
Terveydenhoitajan on muutettava työtapaa. Rutiineista, tutuista työtavoista ja kontrollista on uskallettava päästää irti. Ennen terveydenhoitaja ” tiesi paremmin” ja neuvoi, tulevaisuudessa asiakas kulkee edellä ja terveydenhoitaja kannattelee viereltä silloin kun siihen on tarvetta. Jos asiakkaalla on asiat hyvin, eikä tuen tarvetta nyt ole, voisi digitaalinen ODA-kartoitus joskus korvata osan vastaanottokäynneistä.
Kuva: Tuire Ruokosuo
Olemme kokeilleet ja vertailleet toimintojen sähköistämistä pienin askelin. Pilotissa on kokeiltu osassa tarkastuksissa sähköistä ajanvarausta, joka on otettu positiivisesti vastaan niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin taholta. Sähköinen ajanvaraus yhdistettynä automaattiseen tekstiviestimuistutukseen vähensi perumattomia poisjääntejä merkittävästi.
Koulutulokkaan terveystarkastuksessa on kokeiltu myös sähköistä esitietolomaketta ja 8- luokkalaisen tarkastuksessa on analysoivaa, monipuolisempaa hyvinvointikartastoa. Nämä kokeilut ovat askelia kohti digitaalista tavoitetta. Käyttökokemukset ja mittaukset ovat olleet positiivisia, tähän suuntaan haluamme terveydenhuoltoa viedä.
 
Teksti: Espoon lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon ODA-tiimit

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti