maanantai 30. tammikuuta 2017

Avoimuus auttaa eteenpäin



Sapling in Morning Light CC-SA-2.0 © advencap 2010

ODAn tekijäkaarti on nyt kasassa ja sovelluskehitys pääsee täysillä käyntiin. Ensimmäinen versio on työn alla.
Erityisen innostavaa tässä on se, että pääsemme aloittamaan tavallaan tyhjästä ja rakentamaan kokonaan uutta. Koska julkisessa sote-palvelussa ei ole aiemmin ollut kattavaa itsepalvelutyökalua, emme ole edeltävien järjestelmien vankeja. Meidän ei tarvitse paikkailla vanhoja puutteita eikä rakennella keinotekoisia siltoja vanhojen järjestelmien välille. 1990-luvun lähtökohdista tehdyt päätökset eivät ole hidasteena, vaan voimme tehdä niin arkkitehtuuriin, teknologiaan kuin toimintatapohinkin liittyvät valinnat tulevaisuuteen katsoen.
Haluamme työskennellä asiakaslähtöisesti ja holistisella otteella. ODA-tuotteessa tilaaja päättää, mikä on tarkoituksenmukaista. Kentällä työskentelevät ammattilaiset pääsevät rakentamaan itselleen työkaluja tulevaisuutta varten, ja myös asiakkaat otetaan mukaan. Otamme käyttäjät oikeasti mukaan käyttämään pilottisovellusta ja opettelemme yhdessä, miten palvelusta saa vielä paremman.
Odotamme vilkasta julkista keskustelua. Innostumme kaikesta kritiikistä, sillä se vie meitä nopeammin eteenpäin: kritiikistä löytää jyväsiä, joita emme ole osanneet huomioida. Toisaalta kritiikki paljastaa myös sen, miten meillä menee. Jos kritiikki sisältää vakavia aiheita, näemme, että aikaansaannoksessamme on vielä vakavia puutteita. Jos kritiikki kohdistuu muotoseikkoihin, tiedämme että olemme jo aika hyvässä paikassa.
Järjestelmätoimittajien valinnassa haimme kriittistä kolmannen osapuolen palautetta, ja sen avulla löysimme hankintaan uusia laatumittareita. Tarkastelimme kriittisesti myös sitä, pystymmekö tekemään monitoimittajaympäristön. Kyllä pystymme, ja se näyttää olevan eri tahojen mielestä eettisesti kestävämpää ja hallinnollisesti helpompaa kuin yhden ison toimittajan kanssa asioiminen.
Aina kun tehdään jotain ODA-palvelun kaltaista isoa ja vaikeaa, avoimuus auttaa eteenpäin ja lisää onnistumisemme todennäköisyyttä.
ODA-palvelun pilottikäyttö pääsee vauhtiin kevään aikana. Varsinainen sovellus on tarkoitus julkistaa syksyllä.


Teksti: Jaakko Korhonen, ODAn tekninen projektipäällikkö ja Outi Huida, viestintäpäällikkö

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti