Sodankylä on harvaan asuttu kunta, jossa on pitkät etäisyydet. Vilkastuneessa keskustaajamassa asuu noin puolet kunnan asukkaista, mutta toinen puoli asuttaa hiljaiseksi jäänyttä kolmeakymmentä sivukylää, joista suurimmasta osasta palvelut ovat pikkuhiljaa kadonneet. Ennen kylien vireyttä ylläpitäneet kaupat, koulut ja postit ovat sulkeneet ovensa ja siirtyneet kuntakeskukseen. Sivukylille on kuitenkin jäänyt suurin osa ikääntyvästä väestöstä, jotka tarvitsevat enenevässä määrin ajasta ja paikasta riippumattomia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Näihin lisääntyviin tarpeisiin pyritään vastaamaan kehitettävillä digitaalisilla omahoitopalveluilla. Sodankylän kunta on ODA-hankkeen pohjoisimpana alueena tuomassa syrjäseudun ja pitkien etäisyyksien näkökulmaa sähköisten omahoitopalveluiden maailmaan pilotoimalla ”Minustako omaishoitaja?” - yli 65-vuotiaiden omaishoitajien prosessia.
"Tässä on koetettu pärjätä"
Omaishoitajien haastatteluissa on noussut esille omaishoitajien voimavarojen riittämättömyys, arvostuksen puute, ammattilaisten tietämättömyys omaishoitajuudesta ja niin sanottu asiakkaan ”luukuttaminen” toimijalta toiselle. Samaan asiaan törmäsivät Sodankylän kehittäjätiimi jäsenet, jotka kokoontuivat keväällä 2016 pohtimaan omaishoitajien palvelupolkuja ja heille tarjolla olevien tukikeinojen kokonaisuutta. Palvelujen määrä on valtava, mutta kokonaisuus on sekava sekä ammattilaisen että asiakkaan näkökulmasta. Haastateltujen omaishoitajien mukaan apua on hankala saada, kun ei edes tiedä mistä voisi kysyä. Välttämättä kysyttäessäkään ei neuvoa ole annettu tai osattu antaa.
”Muistelen,
että joku olisi puhunut omaishoidontuesta, mutten varmaan osannut sitä alkaa
vaatimaan. Vasta kun omat voimat olivat jo niin lopussa ja omia somaattisia
vaivoja alkoi olla melkosesti, soitin kotihoidon puolelle, että nyt ei enää
jaksa jos ei saa äitiä vähäksi aikaa hoitoon johonkin.”
- Haastateltu
omaishoitaja
”Kyselin
omaishoidontuesta, mutta minulle kerrottiin, ettei vuorotteluvapaalla ollessa
voi sitä saada… Tuolloin olin jo joutunut töistä ottamaan virkavapaata ja
liiton asiamies kertoi, ettei vuorotteluvapaa eikä virkavapaus estä
omaishoidontukea. Veljeskodin sosionomi auttoi monissa asioissa ja ohjasi
geriatrille joka viimein laittoi omaishoitohakemuksen vireille. ”
- Haastateltu
omaishoitaja
”Mieheni
on 80v. ja itse olen 78v… Asumme 30km päässä kirkolta, eikä mieheni ole
pystynyt ajamaan autoa vuosiin. onneksi tuli hankittua itse ajokortti
vanhemmalla iällä, niin saan hoidettua asiat. Minulle itselle tehtiin
pallolaajennus 2 vuotta sitten, mutta en saanut sen kummempaa tukea tai apua
kotiin. Yöunet tahtoo itsellä olla niin huonot, että pakkaa väkisin
väsyttämään. Mutta tässä tätä on koitettu pärjätä”
- Haastateltu
omaishoitaja
Palvelujen
selkeyttämiseen ja asiakaslähtöiseen palvelumuotoiluun on tekemiemme
haastattelujen perusteella todellakin tarvetta. Käyttäjien kanssa yhdessä
kehitetyt sähköiset asiointikavanavat tuovat palvelujen käyttöön toivottua
selkeyttä ja asiakkaan ”luukuttaminen” toimijalta toiselle vähenee. Sinänsä
sähköisten palvelujen käyttö ei ole uusi asia ja ikäihmisetkin osaavat jo
hyödyntää digitalisaation myötä kehittyneitä uusia toimintamalleja. On
arvioitu, että yli 65-vuotiaista 67 % käyttää internettiä vähintään kerran
kuukaudessa ja huomattava osa jopa päivittäin.
”Hieno
juttu sähköisistä palveluista on että kun miehelleni tuli paha ihottuma, saimme
videoneuvotteluna vastaanoton ihotautilääkärille ja olemme näin tavanneet häntä
toistekin. Se on iso juttu, ettei minun tarvitse lähteä Rovaniemelle omalla
autolla ajelemaan kun en oikein uskalla keskustassa ajaa.
- Haastateltu
omaishoitaja
Maarit Hoppula
vs. johtava hoitaja/FM/ODA-projektipäällikkö
Sodankylän kunta, terveyspalvelut
maarit.hoppula@sodankyla.fi
Maija Eskola-Tuoma
ODA-projektikoordinaattori
Sodankylän kunta/Kehittäminen
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti