tiistai 26. syyskuuta 2017

ODA:sta polvi paranee

Syksy saapuu ja sen myötä myös Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän Lahden toimipisteissä päästään aloittamaan uusien digitaalisten omahoitopalvelujen testaus- ja käyttöönotto.

ODA-projekti on edennyt puoliväliin ja projektityö Päijät-Hämeessä on hyvässä vauhdissa! Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan alla käynnistynyt hanke siirtyi vuoden vaihteessa 2017 osaksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimintaa, kun pääosa maakunnan sosiaali- ja terveydenhuollosta siirtyi saman sateenvarjon alle.

Uuden organisaation pystyttäminen normaalin toiminnan pyöriessä samaan aikaan jo kovassa vauhdissa on tuonut haasteita myös hankkeen viestinnälle. Hankkeesta oli aiemmin viestitty kaupungin intranetissä, joka nyt poistui käytöstä, ja samalla iso osa henkilökunnasta vasta totutteli käyttämään uuden yhtymän intranetiä. 

Nyt hankkeen viestintäkanaviksi valjastettiin intran lisäksi uuden yhtymän Viikkotiedote, joka on joka torstai ilmestyvä sisäinen uutis- ja ajankohtaiskatsaus. On kuitenkin todettava, että hankkeesta on kerrottu henkilökunnalle varsin pienimuotoisesti, koska samaa yleistä kuvausta ei voida toistaa loputtomiin. Lisäksi aihetta ei haluttu kuluttaa puhki, ennen kuin olisi jotain konkreettista kerrottavaa.

Testaus- ja käyttöönottovaihde vauhtiin syksyn aikana

Pilottitiimit ovat valmistautuneet uusien digitaalisten omahoitopalvelujen testaukseen ja käyttöönottoon jo hyvän aikaa pienin muutoksin asiakasprosessejaan hioen. Elämme mielenkiintoista aikaa, sillä nyt jos koskaan asiakkailla ja ammattilaisilla on mahdollisuus vaikuttaa kehitteillä olevan digipalvelun sisältöön.

Hyvinvointiyhtymän Lahden toimipisteissä käynnistyy muuan muassa Tules-oirearvio -pilotti, jossa kehitetään tuki- ja liikuntaelin -oireisen hoitoprosessia ja tarjotaan keinoja ja tukea omahoitoon. Tules-vaivoista kärsivät ovat iso asiakasryhmä myös Lahdessa ja vaivat ovat merkittäviä elämänlaadun kannalta. On vahvaa tutkimusnäyttöä, että liikunnalla ja fyysisellä harjoittelulla voidaan lievittää nivelrikkopotilaan kipua, parantaa toimintakykyä ja lisätä tai parantaa elämänlaatua.


Tules-vaivoissa on aina vahva rooli asiakkaan omalla tekemisellä tai tekemättä jättämisellä. Räätälöity sähköinen palvelu avaa uusia mahdollisuuksia löytää apua ja ratkaisuja, joilla edistää omaa terveyttä. Kun näitä uusia menetelmiä kehitetään yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa, on haasteessa suuri mahdollisuus onnistua!

Teksti: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ODA-ryhmä

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti