Sodankylä pääsi ainoana kuntana pohjoisesta mukaan STM:n kärkihankkeeseen ODA (Omat digiajan hyvinvointipalvelut) ja siinä kehittämiskohteeksemme valikoitui omaishoito. Työmme tavoitteena on tarjota omaishoitajille riittävän aikaisin hänen tilanteeseensa sopivaa tukea ja sillä tavoin auttaa häntä pärjäämään paremmin ja pidempään kotona. Omaisten/läheisten näkökulmasta saa helpommin ja tasapuolisemmin tietoa ja sillä tavoin säästetään ammattilaisten aikaa haasteellisempien tilanteiden selvittämiseen. Yhteiskunnan näkökulmasta on selvää taloudellista hyötyä siitä, että hoidettavat pärjäävät pitempään kotona.
Hankkeen alussa kartoitettiin eri tavoin omaishoitoon liittyviä toimintoja. Haastateltiin omaishoitajia, arvioitiin omia toimintoja, avattiin prosesseja, kuvattiin jopa testiasiakkaan käynti terveyskeskuksen eri toimipisteissä ja analysoitiin tulokset ja havainnot. Kaikki nämä selvitykset osoittivat, että suurin ongelma meillä onkin, ettei omaishoitotilannetta tunnisteta. Päätimme valita kehittämiskohteeksi ajan ennen omaishoidonsopimusta. Kutsumme henkilöä, joka auttaa omaistaan arjessa, läheishoitajaksi.
Olemme kehittäneet hankkeessa kyselyn, joka on suunniteltu olevan käytettävissä 24/7. Kyselyyn vastaamalla omaistaan arjessa hoitava ohjautuu suoraan juuri hänelle sopivan tuen piiriin. Kysely pohjautuu Polku-hankkeessa laadittuun Testaa olenko omaishoitaja - kyselyyn. Se on pisteytetty ja siihen on suunniteltu pisterajat niin, että läheishoitaja ohjautuu joko vihreään, keltaiseen, tai punaiseen ryhmään. Vihreään ryhmään ohjautuvat saavat suoraan tietoa esim. järjestö- ja vertaistoiminnasta. Keltaiseen ryhmään ohjautuvat saavat suoran linkin esim. OVET – valmennukseen tai tilanteen mukaan henkilön tarvitseman ammattilaisen luokse tarjoamalla linkin esim. soittopyynnölle tai mahdollisuuden sähköiseen ajanvaraukseen. Punaiseen ryhmään kuuluvat ohjautuvat suoraan palvelun tarpeen arviointiin. Heille avautuu linkki, josta voi jättää soittopyynnön tai varata sähköisesti ajan palveluohjaajalle, jolla on hyödynnettävissä asiakkaan luvalla hänen ODA- palveluissa täyttämät esitiedot ja tarvittaessa voi sopia esim. kotikäynnin. Käynnin yhteydessä arvioidaan myös hoidettavan toimintakykyä ja sitä, onko asiakkaalla mahdollisesti oikeus omaishoidonpalkkioon. Punaiseen ryhmään kuuluville laaditaan tavoitteellinen asiakassuunnitelma yhdessä läheishoitajan ja hoidettavan kanssa.
Ammattilaisena vastaan kotihoidossa omaishoidon asioista ja niihin liittyen olemme eri forumeilla jo vuosien ajan pohtineet, millä tavoin omaishoitajat löytäisivät kaiken heille suunnatun tarjonnan. Vaikka olen ns. omaishoidon ammattilainen, jouduin itse hämmentävään tilanteeseen selvittäessäni äitini asioita toiselle paikkakunnalle. Olisin todella hyötynyt, mikäli em. läheishoitajakysely olisi ollut käytössä ja sen perusteella minulle olisi tarjoutunut suoraan tietoa, tai sitten olisin ohjautunut suoraan oikean ammattilaisen vastaanotolle. Nyt jouduin soittelemaan lukuisia puheluja, selvittämään usealle eri henkilölle äitini tilannetta ja oikeastaan vieläkin on tunne, etten ole löytänyt oikeaa henkilöä tukemaan minua äitini arkeen liittyvissä ongelmatilanteissa.
Syksyn aikana eri puolella Suomea kokeillaan useita erilaisia ODA –palveluita. Kokeilujen jälkeen nämä palvelut ovat meidän kaikkien käytettävissä. Tämä tulee mullistamaan elämämme sekä ammattilaisten että kansalaisten näkökulmasta. Etäläheishoitajana odotan innolla, että löytäisin äitini tilanteeseen hänelle sopivaa tukea näiden palvelujen avulla.
Teksti: Anitta Mikkola
Kotihoidon osastonhoitaja
ODA-projektin blogi, jossa esitellään projektia, toimintaa, pilotteja sekä projektin tuotoksia. www.omaolo.fi
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti