”Kun uutta tulee, sen
tulee olla työntekijän näkökulmasta käytäntöä palvelevaa kehittämistä. Jos
työntekijä kokee, että kehittämistyö ei näy käytännössä, se turhauttaa
työntekijää. ODAn kanssa on kuitenkin toisin”.
Näin sanoo sosiaalityöntekijä Kaisa Kuusikko, joka on tehnyt
sosiaalityötä vuodesta 2000 lähtien vammaispalveluissa. Kaisa osallistuu
ODA-hankkeessa kehittämistyöhön ja toiminnallisten muutosten läpivientiin. Kaisa
näkee, että sote-yhteistyön kannalta ODA antaa paljon mahdollisuuksia, ja tuo
entistä enemmän myös sosiaalipalveluiden tekemää työtä näkyväksi
terveydenhuollon rinnalle.
ODAssa asiakkaan ääni tulee työskentelyssä entistä paremmin
kuuluviin. ODA-palvelut nopeuttavat, helpottavat ja selkeyttävät asiakkaan asiointia
sosiaalipalveluissa; asiakas on aidosti oman asiansa asiantuntija ja nykyistä
aktiivisempi toimija omassa asiassaan.
![]() |
Kuvassa esiintyvä henkilö ei liity tekstiin. |
ODA-palveluiden kehittämisellä ja käyttöönotolla ei ole
tarkoitus korvata asiakkaan ja työntekijän face to face -kontaktia. Ne ovat
uusia, nykyaikaisia palveluita perinteisten rinnalle. ODA-palvelu antaa
suuntaa-antavan toimintasuosituksen asiakkaalle, mutta lopullinen
päätöksentekovastuu on edelleen työntekijällä. ”Sosiaalipalveluiden
arvioinnissa ja päätöksenteossa huomioidaan koko ihmisen elämä ja hänen
elinympäristönsä. Asiat ovat usein hyvin
monisyisiä, kaikki kytkeytyy kaikkeen. Asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaiseen
kartoittamiseen tarvitaan henkilökohtaista kontaktia asiakkaan ja työntekijän
välillä. ”
Tekstin kirjoittanut Ulla Hietala, ODAn
projektisuunnittelija, Oulu
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti