torstai 14. heinäkuuta 2016

Minunterveyteni.fi palvelukokonaisuus asiakaskäytössä – asiakastarina alkutaipaleelta

Hämeenlinnassa avattiin maaliskuussa 2015 minunterveyteni.fi –palvelukokonaisuus, jossa toteutuu konseptina osa ODAssakin jalostettavia palveluita. Avaamme oman blogiosuutemme kuvaamalla erään asiakkaan kaksi erilaista palvelukokemusta.

*Case/ Veeran tarinaa muuteltu yksityiskohtien osalta – prosessina asiat sujuivat kuten kuvattu 

Veeran tarina*


Veera saa taas kevään tullen virtsatieoireita ja tuttuun tapaan hän soittaa terveysasemalle ja jää odottelemaan takaisinsoittoa. Työpaikalla on hankala vastata puhelimeen, koska Veera työskentelee suuren kauppaketjun kassalla. Jännittää, osuuko soitto tauon aikaan. Soitto tulee ja Veera ei voi vastata, koska asiakas on juuri kassalla asioimassa. Veera jää odottelemaan uutta soittoa. Olo on tukala, wc:ssä pitäisi päästä taas käymään.

Seuraava puhelu tulee juuri sopivasti ruokatauon aikaan. Sairaanhoitaja kyselee oireet ja lupaa soittaa uudelleen, kun on konsultoinut lääkäriä.

Sairaanhoitaja soittaa muutaman kerran ennen kuin Veera pystyy vastaamaan puhelimeen. Hän saa tiedon, että virtsanäyte on annettava laboratoriossa ja sen jälkeen resepti on noudettavissa apteekista. Veera joutuu lähtemään töistä aiemmin kotiin ehtiäkseen laboratorioon ja apteekkiin.

Olo on edelleen tukala, pitää juoda paljon ja WC:ssä on ravattava jatkuvasti.

Veera aloittaa lääkekuurin virtsatieinfektio-oireisiin ja jää odottelemaan lopullista virtsanäytteen viljelyvastausta.

Neljän päivän kuluttua Veera soittaa taas terveysasemalle ja jää odottamaan vastasoittoa. Sairaanhoitaja tavoittelee Veeraa useamman kerran. Vihdoin puheluun vastaaminen onnistuu ja sairaanhoitaja kertoo, että lääkekuuri tehoaa tähän bakteeriin. Puhelun aikana kerrataan vielä kotihoito-ohjeita. Lisäksi Veera saa tietoa minunterveyteni.fi –palvelusta, jossa voisi älykkään oirearvion avulla jatkossa hoitaa vastaavanlaista vaivaa. Veera päättää ottaa palvelut käyttöönsä.
Kesäkylmät kelit saapuvat ja Veera herää yöllä taas tuttuihin oireisiin. Hän muistaa saaneensa tiedon minuntervyteni.fi -palveluista. Aamuvarhaisella Veera täyttää palvelusta löytyvän virtsatieinfektion oirearviolomakkeen ja lähettää sen terveysasemalle. Sairaanhoitajalta tulee aamukahdeksan jälkeen palveluun viesti, että resepti on luvattu kirjoittaa valmiiksi apteekkiin. Näytettä ei tällä kertaa tarvita, sillä oireet ovat kestäneet varsin vähän aikaa.

Veera hakee antibioottikuurin apteekista työmatkallaan ja aloittaa kuurin saman tien. Veera on ihmeissään palvelun sujuvuudesta. Työpaikalla asiasta keskustellaan kahvipöydässäkin: voiko tämä hoitua näin joustavasti?

*****************************

Miten prosessi sujui sairaanhoitajan näkökulmasta?

Sairaanhoitajat Henna Miettinen ja Anne Laine työskentelevät Hämeenlinnan terveyspalvelujen virtuaaliyksikössä. Heidän mielestään on hienoa, että oiretiedot tulevat palvelun kautta suoraan potilastietojärjestelmään ja ovat siten heti ammattilaisten käytettävissä: Asiakkaan hoidon tarpeen arvio voidaan aloittaa heti ja tarpeen mukaan suunnitella hoitoa jo pitkälle eteenpäin. Asiakkaaseen otetaan yhteyttä siinä vaiheessa, kun hänelle voidaan jo antaa hoito-ohjeet. Yhteydenotto tapahtuu asiakkaan toivomalla tavalla, joko puhelimitse tai sähköisesti.


”Kysymme aina palautetta asiakkailta palvelusta ja he ovat ihmetelleet palvelun joustavuutta. Lähes poikkeuksetta asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä.” toteavat Anne ja Henna.

Tekstin on kirjoittanut Hämeenlinnan ODA-tiimi

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti