maanantai 28. elokuuta 2017

Suun terveydenhuolto kohti asiakaslähtöisiä ja digitaalisia palveluita

Olemme aloittaneet Turun kaupungin suun terveydenhuollossa päivystykselliseen ja puolikiireelliseen hoitoon hakeutuvien asiakkaiden palveluiden kehittämisen, loppuvuodesta kehittämistyö laajenee sähköisen oirearvion pilotoinnilla. Samanaikaisesti kehitämme myös muita suun terveydenhuollon sähköisiä palveluita yhä sujuvimmiksi sekä monipuolisemmiksi.

Toimintamme perustana on asiakaslähtöisyys. Havaintojemme perustella nykyisistä toiminnoista on noussut esille monta asiaa ja lähdimme kehittämään suun terveydenhuollon toimintaa aivan uudella tavalla. Toimintamme täydentyy uusilla sähköisillä palveluilla, keskittämällä päivystyspalvelut, ottamalla käyttöön joustavan vastaanottoajan, nopeuttamalla yhteydenottoa sekä laajentamalla yhteydenottomahdollisuuksia, parantamalla neuvonnan saatavuutta, vähentämällä turhia käyntejä ja pyrkimällä hoitamaan asiakas kerralla kuntoon. Nämä asiakas toivomamme mukaan kokee käytännössä asiakaskokemuksen, palvelun sekä hoidon saatavuuden parantumisena. Turkulaisille ensimmäiset käytännön muutokset alkavat näkymään lokakuun aikana, kun päivystykselliseen ja puolikiireelliseen hoitoon hakeutuvien asiakkaiden hoito keskitetään Käsityöläiskadun hammashoitolaan.

Aikataulu on varsin tiukka ja vaatii meiltä kaikilta innovatiivisuutta, joustavuutta sekä tiivistä
yhteistyötä. ODA-hankkeessa mukana olevien muiden organisaatioiden projektiryhmien ja valmentajien tuki on ollut korvaamatonta. Lisäksi potilastietojärjestelmätoimittaja on lähtenyt aktiivisesti mukaan sähköisten palveluiden kehittämistyöhön. Henkilökuntamme on innostunut uusista tuulista ja on mukana tässä työssä - ammattilaiset ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita! Olemme pyrkineet huomioimaan myös kriittiset palautteet, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä paremmat suun terveydenhuollon palvelut.
 
Olemme projektin aikana oppineet paljon ja joka kerta, kun uskaltaudumme kokeilemaan asioita eri tavalla, astumme mukavuusalueen ulkopuolelle. Uskomme, että rohkeasti uutta kokeilemalla tuntemattomasta ja uudesta syntyykin pikkuhiljaa turvallista ja tuttua.

Eihän tästä voi tulla muuta kuin hyvä!


Teksti: Turun kaupungin hyvinvointitoimialan STH:n ODA-pilottilaiset

 
 

1 kommentti :

  1. Huomenta ..Tilasin Tampereen kaupungilta ajan hampaiden tarkastukseen elokuun alkupuolella,sin sen vasta tällä viikolla marraskuussa? Olen vanhempi ihminen ja eläkkeeni on tosi pieni olen pakotettu olemaan kunnallisessa hoidossa,työssä ollessa olin yksityisen puolen asiakas Olen tehnyt reklamaatioita asiasta, tänne Tampereelle ..Onko tässä sähköisessä mallissa helpompi päästä hampaiden hoitoon? En käytä oikeastaan lainkaan muita lääkäripalveluita olen fyysisesti hyvässä kunnossa , ei lääkitystä 68 vuotta ikää

    VastaaPoista