Lokakuussa 2018 sosiaali- ja terveyspalveluja voi saada
nopeasti ja esteettömästi ympäri vuorokauden kaikkialla Suomessa. 14 kunnan ja
sairaanhoitopiirin yhteisessä ODA-hankkeessa kehitetään sähköinen
sote-palvelukokonaisuus, joka tuo yhteen potilas- ja asiakastietojärjestelmien
tiedot, asiakkaan itse tallentamat arviot ja seurantatiedot sekä
tietämyskannan, joka tekee päätelmiä em. tietojen perusteella. Kun
palvelukokonaisuus valmistuu, se on kaikkien kuntien käyttöönotettavissa ilman
kilpailutusta. Palvelukokonaisuudelle etsitään vielä nimeä.
Henkilökohtaista palvelua sähköisesti
ODA-hankkeessa kehitettävään sähköiseen
palvelukokonaisuuteen kuuluvat älykkäät oirearviot, älykkäät
hyvinvoinninarviot, hyvinvointitarkastukset ja -valmennukset sekä hyvinvointisuunnitelma.
Ne ohjaavat käyttäjänsä oikean tiedon äärelle, auttavat ongelmatilanteiden
ratkaisemisessa, antavat toimintasuosituksia ja ohjaavat tarkoituksenmukaisen
palvelun pariin. Palvelu perustuu käyttäjän omiin tietoihin ja on siten aina
henkilökohtaista.
Kustannus Oy Duodecim voitti kilpailutuksen ensimmäisen
osan
KL-Kuntahankinnat Oy
kilpailuttaa sähköiseen palvelukokonaisuuteen tarvittavat tekniset ratkaisut
kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kilpailutettiin palvelun älykkyyden
mahdollistava tietämyskanta ja algoritmit, joiden toimittajaksi kesäkuussa tehdyllä
hankintapäätöksellä valittiin Kustannus Oy Duodecim. Lopullinen puitesopimus on
tarkoitus allekirjoittaa elokuun aikana.
Toisessa vaiheessa kilpailutetaan järjestelmän tekninen
toteutus. Keväällä pyydettyjen osallistumishakemusten perusteella KL-Kuntahankinnat
Oy on päättänyt jatkaa neuvotteluja neljän toimijan kanssa: CGI Suomi Oy,
Fujitsu Finland Oy, Mediconsult Oy:n ja Solita Oy:n muodostama ryhmittymä sekä
Tieto Finland Oy:n ja Tieto Healthcare & Welfare Oy:n muodostama
ryhmittymä. Toisen vaiheen kilpailutus viedään loppuun vuoden 2016 aikana.
Sähköinen palvelukokonaisuus muuttaa toimintatavat
Sähköinen palvelukokonaisuus myllää sosiaali- ja
terveydenhuollon perinteiset toimintatavat, jotka perustuvat ajanvaraukseen ja
vastaanottokäynteihin. Ensimmäiset kokeilut alkavat vuoden 2016 loppupuolella.
Kaikki kokeiluihin osallistuvat yksiköt osallistuvat muutosvalmennukseen, jonka
osana uudet toiminnalliset prosessit suunnitellaan ja testataan.
Lisätiedot
Harri
Ojala, Hankinta-asiantuntija,ict KL-Kuntahankinnat Oy, puh. 050 468
6738, harri.ojala@kuntahankinnat.fi
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti