tiistai 24. toukokuuta 2016

ODA sähköistää sosiaali- ja terveyspalveluja – ”Mikä ihmeen ODA”?

Sosiaali- ja terveyspalveluja trimmataan nyt sähköisiksi, jotta ne vastaavat paremmin suomalaisten odotuksiin ja vaatimuksiin. Tutustu tavoitteisiimme ja osallistu nimikilpailuun!

Meistä jokainen on varmasti joskus miettinyt, pitäisikö tietyn vaivan takia lähteä lääkäriin vai voiko tilannetta vain seurailla muutaman päivän. Sitten on soitettu terveysasemalle, jonotettu puhelimessa, odotettu takaisinsoittoa, varattu aika, jonotettu vielä vähän lisää ja loppujen lopuksi käyty vastaanotolla.
Vuonna 2018 toimitaan jo aivan toisin. Silloin käytössämme on sähköinen palvelukokonaisuus, joka tuo sote-palvelut ovat ulottuvillemme ajasta ja paikasta riippumatta. Asiat etenevät ja vastaukset löytyvät jonottamatta, juuri silloin kun niitä itse tarvitset.
Asialla on ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut -projekti, joka on 14 kunnan ja sairaanhoitopiirin yhteinen ponnistus.*

Mitä uutta tässä nyt on?

Niin, miten tämä nyt eroaa siitä, mitä netissä jo on? Huomattavasti! ODA ei ole sähköinen ajanvarauspalvelu eikä yleinen lääkärikirja, vaan paljon enemmän. ODAn antama ohjaus on aina henkilökohtaista, sillä se perustuu sinun omiin tietoihisi. ODA hyödyntää tietoja, jotka lääkäri tai vaikka sosiaaliohjaaja on sinusta kirjannut potilas- ja asiakastietojärjestelmiin (sanomattakin on selvää, että tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja turvallisesti). Näiden tietojen rinnalle voit tallentaa omia tietojasi. Saat parempaa palvelua, kun sinua palvelevilla ammattilaisilla on kattavat tiedot sinusta. Ammattilaisten aika ei kulu asioiden etsimiseen ja kirjaamiseen, vaan he voivat keskittyä sinun asiaasi.

Kuulostaako liian modernilta? Voit jatkossakin asioida myös perinteisellä tavalla puhelimitse ja vastaanotoilla. Sähköinen palvelu tuo lisää vaihtoehtoja niille, jotka haluavat hoitaa asiansa sähköisesti, se ei vie mitään pois.


Tällaista on luvassa

·   Hyvinvointitarkastus auttaa, kun olet kiinnostunut tai huolestunut omasta hyvinvoinnistasi mutta et oikein tiedä, mistä pitäisi lähteä liikkeelle. Hyvinvointitarkastus analysoi sairastumisriskisi ja toimintakykyysi liittyvät riskit. Tulosten perusteella saat suosituksia siitä, mitä sinun kannattaa tehdä. Voit asettaa itsellesi tavoitteet, tehdä oman suunnitelmasi ja ottaa käyttöön sähköisiä hyvinvointivalmennuksia. Jokaisella meistä on mahdollisuus tehdä hyvinvointitarkastus säännöllisesti.

·   Oirearvio ja hyvinvoinninarvio auttavat, kun etsit ohjeita yleisimpien vaivojen, kuten ylähengitystieinfektion, tuki- ja liikuntaelinten ja virtsatieinfektion hoitoon. Saat juuri omaan tilanteeseesi soveltuvan avun: itsehoito-ohjeita, sähköisen ajanvarausoikeuden tai lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Samalla tavalla voit arvioida esimerkiksi iäkkään läheisesi oikeutta kuljetuspalveluun, omaishoidontukeen tai vammaispalveluihin. (ODA-palvelu ei ole tarkoitettu vakavien oireiden arviointiin eikä se korvaa hätänumeroa 112.)

·  Hyvinvointisuunnitelma virtaviivaistaa palveluprosessia silloin, kun tarvitset pitkäaikaista hoitoa tai palvelua. Se nivoo yhteen hoidon/palvelun tavoitteet, keinot, toimenpiteet ja seurannan. Hyvinvointisuunnitelma tehdään yhdessä ammattilaisen kanssa tehty, mutta pääset myös itse asettamaan tavoitteita ja tallentamaan seurantatietoja. Voit antaa ammattilaisille oikeudet katsoa itse tallentamiasi tietoja, jolloin vastaanottokäyntejä voi olla harvemmin. Kun joitain poikkeavaa tapahtuu, palvelu hälyttää sinut ja/tai ammattilaisen ja voitte heti ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Ensimmäisiä ODA-palveluja ryhdytään testaamaan ensi vuonna.


*Mikä ODAlle nimeksi? Ehdota ja voita leffalippuja
ODA ansaitsee paremman nimen! Mikä nimeksi palvelulle, joka sähköisesti opastaa, valmentaa, ohjaa hoitoon ja seuraa tilannettasi? Palvelu sisältää sekä terveyspalveluja että sosiaalipalveluja. Otamme nimiehdotuksia vastaan enemmän kuin mielellämme. Osallistu nimikisaan ja jätä ehdotuksesi viimeistään 19.6.2016 osoitteessa https://my.surveypal.com/ODA.

Tässä blogissa kerromme ODAn rakennusvaiheesta ja käymme keskustelua valinnoista, joita joudumme matkan varrella tekemään. Samalla jaamme sitä muutoksen iloa ja tuskaa, jota käytännön toimijoille tuottaa. Tervetuloa mukaan matkalle!



Tekstin kirjoittanut Hanna Nordlund, ODAn projektijohtaja

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti